Bieganie

Przerwa w treningach

19 maja 2015 Brak komentarzy Aktywność fizyczna, Aktywność sportowa, Cross fit, Wiadomości

Cross fit – pierwszy krok

Corssfit – nowa szybko rozwijająca się dyscyplina sportowa. Wielu skomentuje to jako kolejną modę, wielu jest zafascynowanych. Czym właściwie jest crossfit?

Generalnie to trening przekrojowy łączący kilka dyscyplin sportowych takich jak gimnastyka, podnoszenie ciężarów oraz trening kondycyjny o wysokiej intensywności . Trening polega na rozwijaniu wszystkich aspektów  sprawności fizycznej siły, gibkości, szybkości, wytrzymałości (tlenowej i beztlenowej) koordynacji ruchowej równowagi a nawet celu. Sportowiec uprawiający crossfit poza ćwiczeniami technicznymi ma także do wykonania specjalistyczny program zwany WOD (Workout of day) w którego skład wchodzi od kilku do kilkunastu ćwiczeń które trzeba zrobić najszybciej jak to możliwe lub największą ilość razy w jednostce czasu.

 

Dla kogo jest crossfit ?

 

Ogólnie crossfit jest tak zaprojektowany aby mógł brać w nim udział każdy niezależnie od tego jak długo trenuje. Każdy może uczestniczyć w tym samym programie (WOD)  dzięki tak zwanemu

skalowaniu. Poprzez skalowanie można zmniejszyć liczbę powtórzyć skrócić czas bądź zmniejszyć obciążenie. Można także zamienić trudne technicznie ćwiczenia na łatwiejsze np. podwójne skoki w pojedyncze, sztangę z obciążeniem można zastąpić na samą sztangą albo dla adeptów bardzo młodych lub w podeszłym wieku nawet na rurkę PCV. Zatem jest to aktywność dla każdego bez względu na płeć czy też wiek.

 

Od czego zacząć ?

To bardzo proste – od chęci. Reszta to kwestia treningu.

Podstawą crossfit są trzy zasady:

  • właściwa technika gwarantująca nam bezpieczeństwo, wydajność i efektywność,
  • konsekwencja, co oznacza regularność ćwiczeń oraz zachowanie oraz odpowiedni czas na regenerację organizmu(sen, dieta)
  • Intensywność, czyli ilość ćwiczeń w jednostce czasu, która będzie uzależniona od czasu poświęconego  na regenerację oraz stopnia wytrenowania.

 

Zacząć proponuję od najprostrzych ćwiczeń takich jak pompki, brzuszki, przysiady, podciąganie na drążku, wykroki, biegi, pływanie. W dalszej kolejości można przejść do nauki najprostrzych ruchów ze sztangą i takich ćwiczeń jak martwe ciągi, przysiady ze sztangą, wyciskanie sztangi z ramion nad głowę itd.. Poszczególne ćwiczenia oraz cylke treningowe będą prezentowane w kolejnych artykułach.

W tym artykule zaprezentuję najprostsze ćwiczenia, które można wykonać w zasadzie wszędzie. Będzie potrzebny drążek do podciągania stoper i trochę chęci.

 

Program (WOD) nazywa się Angie i polega na wykonaniu:

 

100 podciągnięć

100 pompek

100 brzuszków

100 przysiadów

 

Na początek można okroić liczbę powtórzeń np. do 30-30-30-30 i sukcesywnie zwierzać o 5 w każdym treningu. Wykonując Angie mierzymy czas wykonania całości cyklu i  staramy się go polepszyć na  każdym treningu.

 

 

Gdzie ćwiczyć ?

 

Crossfit można uprawiać niemal wszędzie na standardowej siłowni, w parku, w domu a  najlepiej w tzw. box’ie (crossfitowej siłowni) – tam można przyjść na zajęcia grupowe i wziąć udział w zajęciach grupowych. Taki trening na pewno będzie najowocniejszy dzięki zdrowej rywalizacji oraz wspieraniu się sportowców ale również dzięki opiece trenera , który zazwyczaj prowadzi takie zajęcia i dba o właściwą technikę i bezpieczeństwo.

 

To tyle na obecną chwilę i zapraszam do kolejnych artykułów opisujących poszczególne ćwiczenia i metody treningowe.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*

code

Przejdź do paska narzędzi