Nowe technologie w sporcie

Fitness bikini – kobiecy sport

20 maja 2015 Brak komentarzy Aktywność fizyczna, Diety, Wiadomości, Zdrowe żywienie

Energia – skąd się bierze – trochę naukowo

Energia w organizmie powstaje dzięki rozpadowi substancji chemicznej o nazwie adenozynotrifosforan (ATP). ATP powstaje w komórce z rozpadu tłuszczów, węglowodanów, białek i alkoholi. Należy zaznaczyć, iż energia zostaje zużyta na różne procesy zachodzące w organizmie jednak najwięcej jest uwalniane w postaci ciepła (właśnie dlatego jest cieplej podczas ćwiczeń). Generalnie węglowodany i alkohole są zużywane głównie do produkcji energii w krótkim czasie, tłuszcze stanowią zapas na dłuższy czas a białka mogą być przetworzone na energię w tak zwanych sytuacjach krytycznych np. gdy zabraknie zapasów węglowodanów. Wartość energetyczna poszczególnych składników przestawia się następująco:

węglowodany – 4 kcal

tłuszcze – 9 kcal

białka – 4 kcal

alkohole – 7 kcal

Węglowodany gromadzone są w postaci glikogenu mięśniowego i wątrobowego, tłuszcze w postaci tkanki tłuszczowej, białko jest natomiast wykorzystywane jako materiał budulcowy jednak w razie potrzeby mogą być wykorzystane jako substrakt energetyczny. Alkoholi natomiast mięśnie nie potrafią przetworzyć w energię podczas ćwiczeń, niezależnie od intensywności – tylko w wątrobie występują enzymy rozkładające alkohol. Jest to zatem składnik bezużyteczny w diecie sportowca. Jak zatem organizm wykorzystuje energię z poszczególnych składników? Wszystko zależy od kilku czynników: od przeważającego rodzaju włókien mięśniowych (szybko lub wolnokurczliwe), rodzaju ćwiczeń, od intensywności treningu, czasu trwania treningu itd.. Dla przykładu ćwiczenia beztlenowe wykorzystują głównie glikogen a ćwiczenia tlenowe zarówno glikogen jak i tłuszcze. Sprinterzy mają zazwyczaj przewagę włókien szybkokurczliwych i poprzez to mogą wygenerować większą siłę eksplozywną i szybkość. Biegacze długodystansowi mają przewagę włókien wolnokurczliwych i łatwiej im rozbudować wydolność tlenową. Na początku ćwiczeń dopóki tempo skurczów serca nie dopasuje się do potrzeb energetycznych energia produkowana jest bez udziału tlenu i wytwarza się kwas mlekowy. Jeśli ćwiczy się dość spokojnie i  dostarczana jest odpowiednia ilość tlenu kwas mlekowy jest utylizowany, w miarę jak organizm otrzymuje więcej tlenu następują procesu rozpadu tłuszczy i węglowodanów wytwarzając energię. Przez pierwsze kilkanaście minut treningu głównym źródłem energii są węglowodany (glikogen). W miarę upływu czasu do mięśni trafia więcej tlenu i organizm wykorzystuje więcej tłuszczów. Jeżeli zwiększymy intensywność ćwiczeń tempo usuwania kwasu mlekowego będzie słabsze niż szybkość jego produkcji, będzie się zatem zwiększało zakwaszenie mięśni co z kolei obniży ich zdolność do skurczu. Zatem uczucie pieczenia jest pewnym mechanizmem obronnym organizmu. Można zatem powiedzieć, że chcąc zrzucić zbędne kilogramy wysiłek powinien być umiarkowanej intensywności ale trwający dłużej gdzie procesy tlenowe będą doprowadzały do wykorzystywania głównie tłuszczów jako paliwa. Z innego punku patrząc chcąc zachować jak najwięcej energii przy długich wysiłkach należy w mięśniach zmagazynować duża ilość glikogenu. Analizując to wszystko można zauważyć jak ważne jest dobranie odpowiednich ćwiczeń do osiągnięcia określonego celu oraz skonstruowanie odpowiedniej diety. Początkującym należy polecić skonsultowanie swoich wymagań z trenerem personalnym lub/i dietetykiem a wtedy można osiągnąć zamierzone efekty dużo szybciej niż samemu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

code

Przejdź do paska narzędzi